Hvad er en indflytningsrapport?
Lejeloven stiller ikke nogen formkrav eller præcise krav for indhold. Dog bør hele lejligheden gennemgås grundigt, da indflytningsrapporten har til formål at dokumentere hele lejlighedens stand ved indflytning.
Hvis du udlejer mere end et lejemål, er det dit ansvar at indkalde og afholde et indflytningssyn og lave en indflytningsrapport.
Boligens stand ved indflytning og fraflytning er vigtig at notere, så begge parter ved hvad lejer hæfter for ved fraflytning af en lejebolig.
De samme punkter vil typisk også blive gennemgået i en fraflytningsrapport for at sikre, at ejendommen returneres i samme stand, som den blev modtaget. Du kan læse mere om hvad du skal være opmærksom på ved lejekontrakter i blogindlægget Lejekontrakt – Det skal du vide før udlejning.
Hvordan laver man en indflytningsrapport
En indflytningsrapport laves ved at udfylde et skema i forbindelse med et indflytningssyn. Ved indflytningssynet bliver hele lejemålet gennemgået og tilstanden på alle elementer bliver noteret. Ud fra tilstanden på diverse elementer bliver der tilskrevet en handling, der skal udføres. Det kan f.eks. være rengøring eller maling for lejers regning.
Der er ikke nogen formkrav eller lov om hvordan en indflytningsrapport skal se ud, dog gøres det oftest ud fra boligministeriets angivelser.
Tilstanden af ejendommens elementer vurderes normalt ud fra denne rangering:
N = Nyistandsat
G = God stand
D = Dårlig stand
S = Slidt, men brugbar
F = Forefindes ikke
Giver anledning til:
IO = Ikke i orden, men skal ikke udbedres for lejers regning
A = Afslibes/afhøvles/afrenses for lejers regning
L = Lakeres for lejers regning
M = Males for lejers regning
R = Repareres for lejers regning
T = Tapetseres for lejers regning
U = Udskiftes/genanskaffes for lejers regning
RG = Rengøres for lejers regning
Eksempel på en indflytningsrapport
Som nævnt, er der ikke specifikke formkrav til indflytningsrapporten ifølge lejeloven. Dog bruges karaktererne, som findes ovenover, normalt til at indikere stand og hvad den giver anledning til.
Nedenfor ser du et anonymiseret eksempel på en indflytningsrapport.
Download indflytningsrapport skabelon
Boligportalen har lavet en indflytningsrapport skabelon, som du let kan oprette rapporten selv.
Hvornår skal man lave en indflytningsrapport?
Indflytningsrapporten skal laves og udleveres til lejer ved synets afholdelse. Du kan som udlejer ikke nægte at sende lejeren rapporten ved synet, hvis lejer er mødt op. Er lejer ikke tilstede ved synet eller kvitterer lejer ikke for modtagelsen af rapporten, skal du som udlejer sende rapporten til lejer inden for 2 uger af indflytningssynet.
Derfor bør du lave en indflytningsrapport
En korrekt udført indflytningsrapport er vigtig af flere grunde:
- Dokumentation: Den fungerer som bevis for lejemålets tilstand ved indflytning og kan bruges ved tvister om skader.
- Klarhed: Skaber gennemsigtighed mellem udlejer og lejer om ansvar for vedligeholdelse, og der opstår færre tvister.
Ofte stillede spørgsmål
En indflytningsrapport beskriver ejendommens tilstand ved lejers indflytning og er vigtig for at dokumentere skader og slid. Rapporten bliver udarbejdet umiddelbart efter et indflytningssyn.
Indflytningsrapporten skal laves og udleveres til lejer ved synets afholdelse. Du kan som udlejer ikke nægte at sende lejeren rapporten ved synet, hvis lejer er mødt op.